Oktober 18 Uitbreiding MHC Best

Walking Hockeysticks 2.0 nu bij MHC Best

Onlangs introduceerde MHC Best ‘Walking Hockeysticks 2.0 bij de vereniging. Bij deze laagdrempelige vorm van hockey wordt op iets minder dan een kwart veld gespeeld en is rennen ten strengste verboden. Ideaal daarmee voor volwassenen die niet meer mogen/kunnen rennen, spelers met gezondheidsklachten, mensen die aan het revalideren zijn, maar ook voor beginners.

Het idee achter Walking Hockeysticks 2.0 heeft helaas een minder mooi verhaal, wat start met de toen 54-jarige Marko Almeida uit Best; fanatiek speler, trainer en coach. In de beginperiode van zijn slopende ziekte kreeg hij na een rugoperatie van de arts te horen dat hij nooit meer mocht rennen. Maar in plaats van zich erbij neer te leggen, ging Marko op zoek naar een manier om zijn favoriete sport toch uit te kunnen oefenen.

Een eigen draai aan de sport
In Engeland was Walking Hockey al een hit en dat was inmiddels ook al naar Nederland overgewaaid. Daar was het echter vooral bedoeld voor zestigplussers en ook qua veldgrootte moesten er nog de nodige kilometers gemaakt worden. Dat was voor de Bestenaar een onhaalbare zaak en dus ging hij zijn eigen ideeën uitwerken, deels nog op het veld, maar daarna ook vanuit zijn ziekbed. In samenwerking met de plaatselijke hockeyclub kregen zo de eerste ideeën vorm en Walking Hockeysticks 2.0 was een feit.

Hoe Walking Hockeysticks 2.0 werkt
Walking Hockeysticks 2.0 wordt gespeeld met 5 tegen 5 spelers (met varianten tot maximaal 7 spelers) op een compact veld van 20 x 20 meter. Dit met de vertrouwde hockeysticks en -ballen, maar zonder scheidsrechter of keepers. Pushen mag wel, maar de stick dient onder heuphoogte te blijven. Ook zijn er kleinere doelen en is het veld omringd door zaalhockeybalken, zodat de bal altijd in beweging blijft en niet uit het veld kan gaan. En rennen is dus uit den boze en wandelen de regel. Sportiviteit en beweging staan daarbij centraal.

Nog meer voordelen
Naast het feit dat nagenoeg iedereen Walking Hockeysticks 2.0 kan beoefenen, kent de sport nog een aantal grote voordelen. Zo ben je niet reactief bezig, maar zul je vooraf, al goed je positie moeten bepalen, mede omdat de balken de bal terugkaatsen. Dat vergt tactisch inzicht en verbetert het spelinzicht. Voor de club biedt het daarnaast de mogelijkheid om oud-leden weer aan te trekken en aan de club te binden. En het mooiste van alles is nog wel dat deze vorm van sport het mogelijk maakt om als man en vrouw samen het veld op te gaan, maar ook als kleinkind en grootouder.

Meer weten of meespelen?
Bekijk deze video en kom vrijblijvend een keer kijken elke donderdag van 20.00 tot 21.00 uur. Of meld je aan om een keer mee te spelen via: [email protected].

Evi Bax
Kaat Knaapen